Thursday 11 September 2014

Kertas UPSR: JPN Perak nafi kononnya seorang guru di negeri itu ditahan SPRM

Kertas UPSR: JPN Perak nafi kononnya seorang guru di negeri itu ditahan SPRM


IPOH: Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Perak menafikan kenyataan yang kini tersebar di media sosial kononnya seorang guru di kawasan pedalaman di negeri ini ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
Pengarahnya, Mohd Idris Ramli berkata, pihaknya tidak menerima sebarang laporan berhubung perkara itu dan sudah memeriksa dan menghubungi semua Pejabat Pendidikan Daerah(PPD) bagi mengesahkan kejadian itu.
"Perkara itu tidak benar dan kami sudah memeriksa dengan semua PPD bagi menyiasat dakwaan itu dan ia jelas tidak benar, " katanya ketika dihubungi.
Kenyataan yang tersebar di media sosial melalui aplikasi 'WhatsApp' itu antara lain mendakwa guru terbabit adalah seorang guru di sebuah sekolah kebangsaan di negeri ini dan difahamkan sekolah berkenaan adalah sekolah yang terletak di kawasan pedalaman Perak.
Antara lain kenyataan yang seolah-oleh sebuah laporan berita itu menjelaskan, disebabkan kedudukannya yang jauh di pedalaman, kertas soalan UPSR telah sampai di pusat peperiksaan di kawasan tersebut sehari lebih awal daripada tempat lain.
Dakwa laporan itu lagi, guru terbabit telah memanipulasikan keadaan itu dengan bertindak mengambil gambar soalan tersebut dan menyebarkan gambar itu melalui aplikasi WhatsApp.


No comments:

Post a Comment